-, blog

Curling

Ken je de sport curling? Bij deze sport is het de bedoeling om een pion zo dicht mogelijk bij de middenstip te krijgen. Dat doe je door pionnen over het ijs te schuiven. Natuurlijk is er een tactiek ontwikkeld om dit zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Met een soort bezem staan de andere teamleden het ijs te poetsen op de baan die de pion moet gaan. Poetsen, poetsen en nog eens poetsen! Hoe gladder, hoe beter hij schuift en hoe dichter hij bij de ‘kern’ komt.

In ons werk komen we kinderen tegen die het lastig vinden om dingen ‘fout’ te doen. Om te horen dat ze ergens aan moeten werken. Dat ze iets opnieuw moeten doen of merken dat ze ergens toch voor moeten leren. Lastig voor de kinderen om dat ervaren!

Hoe reageer je?

Misschien herken je dit  voorbeeld: ‘Je kind komt teleurgesteld  thuis met de boodschap; ik mag niet mee doen met voetbal in de pauze!’ Je eerste reactie is misschien wel; ‘Wat! Wie zei dat?! Dat zullen we dan nog wel zien! Ik ga morgen wel met je mee naar school en dan heb ik het er wel even over met de juf of met het kind!’

We willen allemaal dat ons kind zelfstandig wordt. Dat ze weerbaar worden en weten hoe het met lastige of vervelende situaties om gaat. Daar hebben ze wel tools en vaardigheden bij nodig. Dan is het van belang hoe wij ze daar bij helpen. Hoe wij op sommige situatie reageren. Reageren we gelijk of drukken we even op een pauzeknop ? Eerst even doorvragen en dan pas reageren. ‘Wat bedoel je precies met niet meedoen? Hoe komt het zo? Is er iets gebeurd in de pauze? Wie zei dit tegen jou?’

Ons beeld kan daardoor wel veranderen. Ook al zegt ons gevoel nog steeds dat het niet terecht is, want ze komen natuurlijk wel aan ‘mijn kind!’ 😉

Curling-ouders 

Laatst noemde iemand de term; curling-ouders.  Dat zijn ouders die tegenslagen wegnemen/poetsen voor hun kinderen. Wat een duidelijk beeld! Dat zette ons wel even aan het denken. Hoeveel lastige situaties willen wij wegpoetsen voor onze kinderen? Hoeveel tegenslagen lossen wij op, zodat zij makkelijk tot ‘de kern’ kunnen komen zonder er iets voor te doen?!

Moeten we dan elke keer zeggen dat ze het zelf moeten oplossen als ze verdrietig of in paniek bij ons komen? Nee, absoluut niet! Maar hoe goed we het ook bedoelen met he wegpoetsen, we helpen onze kinderen er niet mee (soms heel moeilijk om in praktijk te brengen hoor, vinden wij) We kunnen ze wel handreikingen geven, tools om om te gaan met de situaties. Zodat ze er van leren en het uiteindelijk zelfstandig kunnen. Net als de de sporters; oefenen, oefenen en oefenen! Elke keer opnieuw ervaren hoe je beter kunt doen. Zodat ze weerbaar zijn in de grote wereld.

 

We dagen je uit om deze week eens te bedenken of je soms druk aan het poetsen bent voor je kind. Misschien kun je de bezem even weg leggen en handreikingen geven. ♥

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.