-

Zo mooi anders

Nog even een kusje, voordat ik mijn eigen bed in duik. Zachtjes loop ik zijn kamer binnen. Kleine lampjes van een geknutseld sterretje schitteren mij toe. Wat toch heerlijk om nog even aan mijn lieve jochie te ruiken en zijn dekens goed te leggen voordat ik slapen ga…. Maar zo zachtjes als ik loop, zo hard stap ik met mijn beide voeten in een grote arena van legopoppetjes, vechtend met dino’s en andere plastic dieren en struikel ik over voetbalschoenen en scheenbeschermers. Hmmmmm dit ging weer es anders dan ik in gedachten had.

 

Zoon
Zo anders dan ik
natuurlijk
niet meer
of minder
Maar
zo mooi anders
Ik zou je nooit
anders dan anders willen *

 

Anders hoeft gelukkig niet vreemd te zijn. Niet als je kijkt naar de ontwikkeling van de hersenen bij jongens en meisjes. Voor de geboorte komen al een enorme hoeveelheden testosteron vrij en die veranderen de structuur van de hersenen. De rechter hersenhelft ontwikkelt zich veel sterker dan de linker. De rechter hersenhelft zorgt ervoor dat een jongen extra goed is in ruimtelijk inzicht, in creativiteit en abstract denken. Bij meisjes is de linkerhelft sterker ontwikkeld. Ze zijn beter met woorden, uitdrukken van gevoelens en zoeken sneller naar verbinding. Jongens moeten juist steeds de strijd aangaan om te zien wie het snelste, sterkste of beste is. Een jongen voelt zich veilig als hij weet dat hij de ander aankan. Niet vreemd dus dat jongens willen rennen, bewegen en stoeien. Jongens leren door te onderzoeken en te ervaren.**

 

Als moeders vinden we dat soms wel eens lastig te begrijpen en in te schatten. (Waarom er bijvoorbeeld met klei gegooid moet worden en gestuiterd ipv dat er een  bloemetje of poppetje wordt gemaakt! Waarom het zand in de zandbak ook door de lucht gaat en naast de zandbak terecht moet komen! Waarom tassen en jassen pakken altijd gepaard gaat met duwen en andere vormen van lichamelijk contact! Dat kan toch ook rustig en zachtjes ?!)

In het boek ‘Megamama’s en superzonen‘ lezen we hoe belangrijk het is om met jongens te communiceren op een ‘jongens-manier’. Een grote tip die wordt gegeven is dat wanneer je iets vertelt aan je zoon, het wel betekenis moet hebben. Voor jongens moet het wel ergens over gaan! Ga in gesprek met elkaar, het is een wisselwerking. Als je met je kind wilt praten over God en geloof, wijs aan wat je ziet onderweg: een regenboog, een steen, dieren of sterren. Leg verbanden. Klim op een rots en vertel als je boven bent over Jezus die net zo betrouwbaar is als een rots! Of maak een hut, een schuilplaats en vertel dat je altijd mag komen bij God met je problemen, groot of klein. Hij is als een schuilplaats.

 

‘Houd de geboden die Ik u vandaag opleg steeds in gedachten. Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en weer opstaat’ Deuteronomium 6: 6,7 en 11:19

 

Wij kunnen als ouder een voorbeeld zijn voor ons kind. Zelf ook een relatie met God opbouwen, ook al is dat best moeilijk. Hoe praten wij over andere mensen waar hij bij is? Waar ergeren wij ons aan? Hoe reageren we op zijn gedrag (vooral in het openbaar)? Bieden wij onze excuses wel eens aan? En verdiepen wij ons wel in zijn wereld of laten we dat stukje maar aan de mannen over?

Wij denken dat het niet  alleen onze taak is om onze kinderen zo netjes en praktisch mogelijk op te voeden, omdat het ons goed uitkomt. Nee, wij willen onze zonen graag opvoeden tot de jongen en man zoals God het bedoeld heeft. Wij geloven dat God een plan met onze kinderen heeft. En voor dat plan heeft Hij ze talenten, vaardigheden en een karakter gegeven om te ontwikkelen voor de taken die hij in zijn leven krijgt voorgeschoteld. Wat is het dan mooi om hem te mogen helpen om zijn talenten te ontwikkelen, hem te corrigeren, te bemoedigen, om naar hem te luisteren, hem te vertellen dat hij geliefd is en naast hem te staan als hij de dingen in de wereld op zijn manier onderzoekt.

Ervaren, onderzoeken en doen, drie woorden die helemaal passen bij onze zo zeer geliefde ‘rommelmakers’. Daarom is het fijn dat het boekje ook tips geeft over die jongenswereld! Want ook wij, moeders, moeten dat ervaren en leren! Er staan bijvoorbeeld do’s & don’ts in voor moeders van brugklassers, ideetjes over games, leuke dingen om samen te doen met je zoon, tips voor geloofsopvoeding, feestjes én heerlijke (herkenbare) situaties!

Je begrijpt natuurlijk wel dat deze moeders graag rekening willen houden met: ‘leren op je eigen manier’, maar de régel: ‘opruimen op mijn manier’ houden we er ook nog even in! 😉

 

 Hoe doen jullie dat met de combinatie: jongens en geloofsopvoeding thuis?♥

 

 

*Gedichtje (net even anders) van Hans Andreus
**Bron: ‘Megamama’s en superzonen’ van Corien Oranje en Joyce de Jongh

2 thoughts on “Zo mooi anders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *