blog

Losing my religion

Ken je dit lied van R.E.M.? Als je van mijn leeftijd bent, hoor je het nu vast al in je hoofd. Het is een nummer wat je makkelijk meezingt, het blijft gewoon vastplakken in je gedachten. Maar of ik daar nou zo blij mee ben. De tekst begrijp ik niet helemaal. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vaag klinken.

Laatst hoorde ik weer dezelfde titel: ‘Losing my religion’, maar gezongen door Lauren Daigle. Ik was nieuwsgierig. Zou het net zo klinken als R.E.M? Die sound is zo herkenbaar. Ik vond het maar gedurfd. Ik heb het nummer aangeklikt op Youtube en tot mijn verbazing klonk niets hetzelfde. De titel kwam overeen, maar verder helemaal niets. Ik werd super enthousiast, wat een mooie stem, wat een mooi geluid, maar bovenal wat een mooie tekst.

I’m losing my religion
I’m losing my religion
I’m losing my religion
I’m losing my religion
To find You

Religie betekent in het cultureel-woordenboek: Een meestal al eeuwen lang bestaand stelsel van verhalen, rituelen en gedragsvoorschriften, gebaseerd op een geloof in een God….

Wat hebben mensen al veel rituelen, gedragsvoorschriften en wetjes bedacht waar je je aan moet houden als gelovige. Wat een grote valkuil en belemmering kan het zijn als je helemaal hierin op gaat, omdat je denkt dat het zo hoort. Omdat je denkt dat je zo moet leven, omdat je denkt dat je anders geen genade mag ontvangen.

Begrijp me niet verkeerd, hoor. Ik ben zeker voor goede regels, regels die te vinden zijn in de Bijbel. Regels die God ons gegeven heeft uit liefde, zoals ouders ook regels geven aan hun kinderen. Maar als je meer met regeltjes, rituelen en andere voorschriften bezig bent, dan met jouw relatie met God dan kun je je afvragen of je echt goed bezig bent.

Lauren Daigle zegt in haar song dat ze haar religie (met alle regeltjes van dien) verliest (los wil laten) om zo dichter bij God te kunnen komen. Nou dat vind ik wel een overdenking waard. Want hoe zit het met mij en mijn vaste, veilige ‘opgelegde’ mensenregeltjes. Soms ongeschreven regeltjes die (alleen) mensen belangrijk vinden. Waar ik me dan weer te druk om maak…..

Benieuwd naar het hele nummer van deze Amerikaanse zangeres? Ik maak er geen woorden meer aan vuil. Haar tekst (en muziek) zegt genoeg.

 

 

2 thoughts on “Losing my religion

  1. Prachtig verwoord!
    Weet je, de Santan is wettisch en hij wil ons vast zetten in opgelegde regels en wetten.. De Here Jezus is gekomen om te dienen. De 10 geboden schuiven we niet weg, maar als het goed is staan ze gegrafeerd in ons hart! Als wij in de vrijheid komen door de Here Jezus dan is dat genade!
    Wil dat zeggen dat er dan geen regels meer zijn? Absoluut niet! Maar vanuit een dienend en oprecht hart ga je de juiste keuzes maken. Dan leef je met Jezus in de waarheid en niet in de leugens van de tegenstander!
    Met veel plezier lees ik jullie verhalen. Gods zegen gewenst met jullie mooie bediening vanuit het hart, niet vanuit een religie maar vanuit een relatie met de Here Jezus! ❤🙏
    PS.
    Prachtig lied, wij horen haar bijna dagelijks!

    1. Lieve Tiny,
      Bedankt voor je woorden. Dit is precies wat we bedoelden met het schrijven van dit stukje.
      Fijn dat je onze blogs leest 🙂
      En ja…Lauren Daigle maakt echt mooie muziek met goede teksten, wij genieten daar ook van!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *